Daca mananci un mic-dejun consistent, reduci numarul de calorii necesare zilnic, sau nu - dupa cum o arata un studiu recent, citat de revista Newsweek. Usturoiul, intai reduce colesterolul rau, apoi - dupa mai multe studii - n-o face. Si totusi, chiar daca cercetarile medicale sunt in cel mai bun caz nedovedite cum trebuie si in cel mai rau, periculos de gresite, ne bazam pe ele.Cum costurile sanatatii stingheresc toate economiile si franeaza eforturile de reducere a deficitelor, guvernantii si companiile sunt disperati sa le reduca fara sa-i sacrifice pe cei bolnavi, scrie Newsweek. O solutie ce nu solicita intelectul este sa folosim si sa platim doar tratamentele care au efect. Dar daca majoritatea studiilor medicale gresesc?De la testele clinice pentru medicamente noi pana la genetica de ultima generatie, cercetarea medicala este ciuruita de descoperirile incorecte, afirma dr. John P.A. Ioannidis, seful Centrului de Cercetare in Profilaxie de la Universitatea Stanford.
O privire aruncata online peste jurnalele medicale arata ca studii candva mult trambitate se pravalesc unul dupa altul. Un studiu recent a conchis ca nu exista dovezi clare ca statinele (medicamente ca Lipitor si Crestor) ii ajuta pe cei care nu au avut boli de inima. Studiul, realizat de Cochrane Collaboration, un consortiu global de experti in biomedicina, s-a bazat pe evaluarea a 14 teste individuale realizate pe 34.272 de pacienti. Costul statinelor: peste 20 mld. dolari pe an, din care jumatate s-ar putea sa nu fie necesar (Pfizer, producatorul Lipitor, raspunde partial, indicand ca "gestionarea factorilor de risc la bolile cardiovasculare este complicataa").De asemenea, o comisie a Institutului de Medicina de pe langa Academia Americana de Stiinte a ajuns la concluzia ca este inutil sa faci un test de sange pentru vitamina D: aproape toata lumea are suficient D pentru sanatatea oaselor (20 nanograme pe mililitru) fara sa ia suplimente sau pilule cu calciu. Costul vitaminelor D: 425 mil. dolari pe an.Alte doua cercetari din 1993 au conchis ca vitamina E previne bolile cardiovasculare; aceasta pretentie a fost data peste cap de doua experimente mai riguroase, din 1996 si 2000.
Un studiu din 1996, ce tragea concluzia ca terapia cu estrogen reduce riscul de Alzheimer la femeile in varsta, a fost rasturnat in 2004.Numeroase cercetari ce afirmau ca popularele antidepresive functioneaza prin modificarea proprietatilor chimice ale creierului sunt acum contrazise (medicamentele ajuta depresia blanda si moderata, atunci cand o fac, prin efectul placebo), asa